جهت مطالعه بخش اول مقاله اثرات مثبت جستجوی معنایی بر سئو  کلیک کنید.

جستجوی صوتی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار جستجوی معنایی افزایش استفاده از جستجوی صوتی است. افراد بیشتر و بیشتری جستجوی پرسش‌های خود را از طریق صحبت کردن با دستیار‌های مجازی مانند سیری، الکسا و گوگل اسیستنت انجام می‌دهند. موتورهای جستجو در حال تحول هستند تا معناشناسی و ماهیت مکالمه‌ای جستجوهای کاربران‌شان را شناسایی کنند. در جستجوهای صوتی بیشتر از زبان طبیعی (زبان محاوره روزمره) و عبارت‌های طولانی و سؤال‌های زیادتر استفاده می‌شود. موتورهای جستجو بیشتر به اصول جستجوی معنایی تکیه می‌کنند تا نتایج مربوط با این نوع جستجوها را ارائه دهند.

روش‌های بهینه‌سازی محتوا برای سئوی معنایی

جستجوی معنایی یک عامل مهم رتبه‌بندی است که تنها به دنبال تاثیرگذاری بیشتر است. زمانیکه استراتژی سئو خود را تهیه و اجرا می‌کنید از بهترین روش‌های بهینه‌سازی محتوای خود برای سئوی معنایی که در ادامه مطلب آمده استفاده کنید:

  1. در مورد موضوعات فکر کنید، نه فقط به کلمات کلیدی
  2. محتوا را با نیت جستجو هماهنگ کنید
  3. از کلمات کلیدی مربوط به هم در محتوای خود استفاده کنید
  4. محتوای خود را برای پاسخ برجسته بهینه کنید
  5. داده‌های ساختاریافته را در محتوای خود بکار ببرید

در مورد موضوعات فکر کنید، نه فقط کلمات کلیدی

جستجوی معنایی موضوع‌ها (تاپیک‌ها) را ایجاد کرده است، نه فقط کلمه‌های کلیدی منحصربفرد را، این بسیار مهم است. موتورهای جستجو تلاش می‌کنند‌ تا‌ باارزش‌ترین و مناسب‌ترین نتایج را به کاربران ارائه دهند، بنابراین محتوا باید جامع‌تر و آموزنده‌تر از گذشته باشد.

از این طریق، مزایای جستجوی معنایی، خوانندگان زیاد است، زیرا این نتیجه محتوای کاربردی و یبسیارهدفمند بوده است. به جای ایجاد صفحات کوتاه و کم‌عمق محتوا برای هر تغییری در عبارت‌های گسترده جستجو، یک راهنمای جامع همیشه سبز را بسازید که کل موضوع را در بر بگیرد سپس از بهترین روش‌های بهینه‌سازی کلمات کلیدی استفاده کنید تا مطمئن شوید کل محتوای شما هم برای موتورهای جستجو و هم برای خوانندگان بهینه‌سازی شده باشد.

محتوا را با نیت جستجو هماهنگ کنید

وقتی در حال تهیه ایده‌های محتوا برای هدف‌گذاری سئوی کلمات کلیدی مورد نظرتان هستید به این فکر کنید که چرا کاربر آن عبارت را جستجو می‌کند. به این توجه کنید که چه نوع کلمه کلیدی هستند و چه نوع هدف جستجو را معرفی می‌کنند.

  • کلمات کلیدی اطلاعاتی : کاربر سعی می‌کند چیزی را یاد بگیرد بنابراین از کلمات کلیدی “دانستن” برای پیدا کردن اطلاعات و گرفتن جواب سؤال‌هایش استفاده می‌کند.
  • کلمات کلیدی هدایتی : کاربر تلاش دارد به سایت خاصی برسد و یا می‌خواهد مورد خاصی را پیدا کند پس آنها احتمالا از کلمات کلیدی “رفتن” برای پیدا کردن سایت برند یا چیز شناخته شده استفاده می‌کنند.
  • کلمات کلیدی معاملاتی : کاربر می‌خواهد یک خرید انجام دهد، پس از کلمات کلیدی “انجام دادن“ برای پیدا کردن محصول یا خرید و یا پیدا کردن صفحه تراکتش استفاده می‌کنند.

از کلمات کلیدی مرتبط به هم در محتوای خود استفاده کنید

با افزودن کلمات کلیدی مرتبط یا اضافه کردن LSI keywords به محتوای خود بخش “معناشناسی” جستجوی معنایی را ارائه دهید.

ال اس آی کی وردز LSI keywords مخفف عبارت Latent Semantic Indexing keywords به معنی “فهرست‌بندی معنایی نهفته کلمات کلیدی” به عبارت‌های بسیار مرتبط با کلمه هدف‌گذاری شده شما گفته می‌شود، آنها به محتوای شما زمینه موضوعی می‌دهند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند محتوای شما درباره چه چیزی است و آن را چگونه به مخاطبان عرضه کنند. برای ایجاد مطلبی که برای جستجوی معنایی بهینه شده باشد، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و در کل محتوای خود چندین بار از آن استفاده کنید.

محتوای خود را برای قطعه برجسته featured snippets بهینه‌سازی کنید

موتورهای جستجو علاقه دارند اطلاعات مورد نظر کاربرها را با نتایج غنی بطور مستقیم در صفحه نتایج جستجو به نمایش بگذارند. برای افزایش دیده شدن در جستجو، مطالب خود را برای کادرهای پاسخ و پاراگراف ، لیست و جدول قطعه‌های برجسته بهینه کنید.

خیلی واضح و شفاف به سوالات موجود در محتوایتان جواب بدهید، کلمات کلیدی طولانی یا همان عبارات دم‌بلند را هدف‌گذاری کنید، از قالب‌بندی و ایجاد ساختار در محتوا استفاده کنید تا اطلاعات خود را به گزینه‌ای جذاب برای پاسخ برجسته تبدیل کنید.

داده‌های ساختاریافته را در محتوای خود قرار دهید

روش دیگر برای کمک به موتورهای جستجو در درک معنی و ارتباط محتوای شما از طریق داده‌ ساختاریافته است. داده ساختاری یا نشانه‌گذاری طرح‌واره (اسکیما مازک‌آپ) نوعی میکروداده است که زمینه موضوعی بیشتری را با کپی کردن در صفحه وب، اضافه می‌کند. با استفاده مجموعه‌ای از ساختار داده استاندارد، محتوا را برای موتورهای جستجو طبقه‌بندی می‌کند.

به طور مثال داده‌های ساختاری کتاب می‌توانند به موتورهای جستجو بگویند این “بازاریابی محتوایی” عنوان یک کتاب است و جو پولیتزی هم نویسنده آن است. این اطلاعات اضافی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا را رتبه‌‌بندی کنند و اطلاعاتی را که می‌تواند در نتایج جستجوی غنی نمایش داده شوند، را شناسایی کنند.

یک استراتژی جستجوی معنایی قوی بسازید

برای رقابت کردن در جستجو، استراتژی سئو شما باید جستجوی معنایی را به حساب بیاورد تا بتوانید از اثرات مثبت آن بر سئو سايت بهره‌مند شوید.

مزایای مثبت سئوی معنایی جستجوها

تغییرات در نحوه جستجوی افراد و شیوه رتبه‌بندی نتایج جستجو، چه اثرات مثبتی داشته است ؟

جستجوی آسان‌تر و بیشتر مبتنی بر درک

به کمک تغییر‌اتی که در پس‌زمینه اتفاق افتاده کاربران وب به تجربه جستجوی سریع و مبنی بر درک، که نتایج مرتبطی تولید می‌کند عادت کرده‌اند. در گذشته کاربران اگر در نتایج اولیه به جواب خود نمی‌رسیدند مجبور بودن چندین بار تغییرات مختلف در جستجوهایشان انجام دهند تا به آنچه انتظارش را دارند برسند.

در همان زمان کاری که برای سئو انجام می‌شد این بود که عبارت‌های که مشتریان ممکن است استفاده کنند را مشخص می‌کردند و دقیقا همان کلمات را در محتوایی وبسایت قرار می‌دادند، مهم نبود که چقدر تعجب‌آور و بی‌ربط با موضوع باشد. عدم وجود ارتباط بین هدف جستجوی کاربر و نتایج جستجو نمایان شده بود. جستجوی معنایی با کاهش تمرکز روی کلمات یا عبارت‌های خاص و توجه بیشتر به هدف پشت جستجوی کاربر این روند را تغییر داد. و برای پاسخ‌گویی به این نوع نتایج جستجو استراتژی‌های سئو باید تغییر کند.

محتوای بهتر

هدف از هر به‌روزرسانی الگوریتم بهبود تجربه جستجوی کاربران وب است. با آپدیت الگوریتم مرغ مگس‌خوار نتایج جستجوی‌ بسیار مرتبط ، بر اساس در نظر گرفتن قصد تایپ نشده کاربر به دست آمد.

افراد امروزه پرسش‌های جستجوی خود را بسیار مشابه نحوه گفتگو کردن(زبان محاوره‌ای روزمره) وارد می‌کنند. گوگل برای پیدا کردن وبسایت‌های که با این نحوه جدید پرسش‌های جستجو هم‌خوانی دارند از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. با تاکید کمتر بر کلمات کلیدی خاص و ساختار رسمی عبارت‌ها، اکنون بیشتر از هر زمان دیگری محتوای وب‌سایت‌ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

قرار دادن عجیب و غریب کلمه کلیدی یا تکرار فراوان کلمه کلیدی در محتوا دیگر برای گوگل و کاربران جذاب نیست. برای تولید محتوای باکیفیت و مورد انتظار، نویسندگان محتوا باید تحقیقات کامل‌تری در مورد موضوعات انجام دهند و به روشی بنویسند که مطالب به سادگی قابل خواندن و درک کردن باشد. نوشته باید جذاب و ارزشمند باشد.

نتایج باکیفیت

با سئوی معنایی، صفحات نتایج جستجو مطالبی با کیفیت بالا دارند که به درستی به سوال اصلی جواب می‌دهند. بخش بزرگی از این اتفاق با استفاده از جواب‌های غنی انجام می‌شود. این جواب‌های پرسش‌های جستجو شده توسط گوگل جمع‌آوری و در صفحه نتایج جستجو به نمایش گذاشته می‌شود. در این روش کاربر برای دیدن محتوا نیازی به کلیک روی لینک و باز کردن صفحه ندارد. قطعه کوتاهی از محتوای مرتبط از آن وبسایت به کاربر ارائه می‌شود.

در حالی که رایج‌ترین قعطعه‌ها از جواب‌های غنی نمایش داده می‌شوند، نمودارها، جداول، اسلایدها، نقشه‌ها و فرم‌ها نیز می‌توانند به شکل اطلاعات مناسب و مرتبط در صفحه نتایج جستجو پدیدار شوند. وقتی کاربران جواب‌ سؤال‌هایشان را تقریبا بلافاصله دریافت میکنند، تجربه جستن بیشتری را جوی بهتری خواهند داشت و این مورد، باعث ترغیب شدن کاربران به استفاده بیشتر از گوگل برای جستجوهای خود در وب می‌شود.

بهینه‌سازی بهتر ارزش برای کاربر

هدف استفاده از سئوی معنایی ، ایجاد بیشترین ارزش برای کاربران وب و پرداختن به دغدغه‌های واقعی آنها است. امروزه سئوکار‌‌ها باید زمان بیشتری برای بهینه‌سازی محتوای وبسایت خود اختصاص دهند تا محتوای ارزشمندتری برای کاربران ایجاد کنند. این موضوعی است که سالهاست افراد در مورد آن حرف میزنند اما اکنون شما باید بیشتر به این فکر کنید که کاربران چگونه و سؤال‌های خود را می‌پرسند نه اینکه فقط کلمات کلیدی که ممکن است استفاده کنند چه چیزی هستند. از آنجای که کلمات کلیدی مانند سابق به شدت تاثیرگذار نیستند ، ارزیابی هدف و نیت پشت جستجوهای کاربران برای انجام سئو مشکل‌تر است. بنابراین ایجاد محتوای جامع، مفید و کاربردی از موضوع که مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری را در نظر می‌گیرد برای سئو مطمئن‌تر و بهتر است.

تاکید کمتر بر کلمات کلیدی

شما تا اینجا می‌دانید که سئوی معنایی تکیه کذاری کمتری بر کلمات کلیدی دارد. اما تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی خاص و مرتبط با کسب و کار هنوز هم مهم است. اما کلمات کلیدی هدف گذاری شده همه چیز استراتژی سئو نیست.

روزهای که در وبسایت‌ها باید دقیقا عین کلمات کلیدی قرار می‌گرفت و باید در هر صفحه وزن خاصی از کلمات کلیدی وجود می‌داشت، گذشته است. امروز کلمات کلیدی راهنمای تمرکز ما به سوی موضوعات و مباحث خاص و ویژه است. اما محتوای ما باید روی چیزی که کاربر واقعا می‌خواهد متمرکز باشد.

انعطاف پذیری بیشتر

دور شدن از تطبیق دقیق کلمه کلیدی عبارات، انعطاف پذیری زیادی برای سئوی محتوا به‌دنبال داشت. با مطرح شدن کلمات جایگزین و کلمات مترادف‌ به عنوان نتایج جستجوی کوئری‌ها ، محتوای وبسایت‌ها می‌تواند بسیار خلاقانه‌تر، منحصر به فرد و در نهایت کاربردی‌تر شوند. نویسندگان محتوا مجبور به ساختن محتوای که صرفا برای گنجاندن کلمات کلیدی خاص نوشته شده باشد نیستند.

این رویکرد معنایی جدید در سئو هم برای کاربران وب و هم برای سئوهای که محتوا را برای وبسایت‌ها بهینه کرده و می‌نویسند مزایا و منفعت دارد. این دو به درک دقیق‌تری از یکدیگر می‌پردازند که باعث بهبود کلی تجربه استفاده از اینترنت می‌شود.

آیا سایت شما برای جستجوی معنایی بهینه شده است ؟ اگر جواب شما نه باشد، شانس ظاهر شدن وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو برای کلمات کلیدی و عبارت‌های هدف‌گذاری شده بسیار ناچیز است.

گوگل اهمیت زیادی به تجربه کاربری می‌دهد و اگر وبسایت شما همچنان ازروش‌های قدیمی سئو استفاده می‌کند، توجه گوگل یا کاربران را نمی‌توانید جلب کنید. وبسایت خود را بهینه‌سازی کنید و در گرفتن اطلاعات جدید از همه الگوریتم‌های گوگل به روز باشید، زمان بگذارید، صبر و پشتکار داشته باشید، همچنین به دانش سئو دست اول نیاز دارید تا بتوانید محتوای خود را به سمت یک استراتژی بازاریابی منسجم سوق دهید.