در صورت تغییر آدرس سئو سایت از دست خواهد رفت؟

سوالی که برای اکثر وب مسترها مطرح می شود مسئله تغییر دامنه به دلایل مختلف می باشد چه سایت شما تازه تاسیس شده باشد و یا چندین سال از فعالیت سایت گذشته باشه فرقی ندارد برای شما مشکلی رخ نخواهد داد. چرا که وقتی شما کار ریدایرکت 301 را انجام می دهید کاربران از دامنه قبلی به دامنه جدید منتقل خواهند شد. از طرف دیگر گوگل هم این موضوع را درک خواهد کرد و به مرور اعتبار را از دامنه قبلی به دامنه جدید منتقل می کند تا جایی که دیگر به صورت کامل دامنه قبلی از نتایج گوگل کنار خواهند رفت.

مسئله بعدی که ممکن است به ذهن شما برسد از دست دادن کاربرانی است که از لینک سازی بدست آورده اید برای این کار باید تا جایی که می توانید لینک ها  را به دامنه جدید تغییر بدهید. در صورتی که قادر به تغییر لینک ها هم نیستید تا حدودی می توان بخاطر ریدایرکت بازدیدکنندگان رو دریافت کرد.

برای این کار باید به دقت تمام صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید تا جایی که هیچکدام از لینک های به اشتراک گذاشته شده سایت شما فراموش نشود. برای انجام درست این کار باید مراحل زیر انجام شود:

ایجاد نقشه سایت XML

اولین مراحله از ایجاد هدایتگر صحیح برای آدرس‌ها ساخت یک فایل XML از نقشه سایت می‌باشد. آسان‌ترین راه برای ایجاد نقشه سایت استفاده از ابزارهای آنلاین مثل xml-sitemaps است. پس از آن که توسط این ابزارها به صورت خودکار گزارشی از متا تگ‌های عنوان صفحات و توضیحات متا در وب سایت تان دریافت کردید، یک بار هم بصورت دستی بررسی کنید که تمامی صفحات وب سایت در نقشه سایت درج شده باشند.

تطبیق آدرس صفحات قدیمی به آدرس جدید

پس از آنکه لیست کاملی از URLهای دامنه قدیمی تهیه کردید، باید تصمیم بگیرید که هر URL به چه آدرسی هدایت شود. برای این منظور باید یک سایت مپ از لینک‌های دامنه جدید ایجاد نموده و سپس آدرس‌های دامنه قدیمی را با آدرس صفحات در دامنه جدید تطبیق دهید. اگر تغییرات زیادی در ساختار URLها ایجاد نکرده باشید، انجام این کار نسبتا آسان است. برای آدرس‌هایی که ساختار URL تغییر نکرده و اصطلاحا به تطابق آن‌ها 1:1 گفته می‌شود یک Copy/Paste و تغییر نام دامنه کافی است اما در تطابق URLهایی که ساختار آن‌ها تغییر کرده‌است، لازم است که دقت بیشتری به عمل آورید.

ساخت یک هدایتگر نوع 301

پس از تست هدایت URLها (در یک محیط تستی) از دامنه قدیمی به دامنه جدید و اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها می‌توانید اقدام به ایجاد یک هدایتگر از نوع 301 در سرور سایتتان نمایید. با انجام این کار تمامی URLهای دامنه قدیمی به URL معادل در دامنه جدید منتقل می‌شوند. هدایتگر 301 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که تغییر URLها از دامنه قدیم به دامنه جدید به صورت دائم انجام شده است و سئوی دامنه قدیم می‌بایست برای دامنه جدید در نظر گرفته شود.
برای ایجاد ریدایرکت 301 راه‌های مختلفی وجود دارد اما متداول‌ترین آن‌ها درج کدهای لازم در فایل .htaccess برای سرویس‌های لینوکسی و فایل web.config برای سرویس‌های ویندوزی می‌باشد.

تغییر دامنه سایت

به موتورهای جستجو اطلاع‌رسانی کنید

پس از آن که تنظیمات هدایتگر 301 را به درستی اعمال کردید، سایت مپ دامنه قدیمی را مجددا در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ ثبت کنید و پس از آن سایت مپ دامنه جدید را در هاست دامنه جدید آپلود نمایید. پس از ثبت سایت مپ از طریق بخش Crawl errors در کنسول جستجوی گوگل می‌توانید از خطاهای احتمالی موجود مطلع شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.
در نهایت از طریق فرم تغییر نام دامنه گوگل نیز تغییر نام دامنه را به گوگل اعلام کرده تا از این پس گوگل آدرس دامنه جدید را در نتایج جستجوی خود لحاظ کند. با انجام صحیح مراحل فوق تغییر نام دامنه شما بدون کوچکترین افتی در رنک وبسایت در موتورهای جستجو انجام خواهد شد. به دامنه جدیدتان خوش آمدید.