کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا دو شغلی هستند که در سالهای اخیر با توجه به پیشرفت حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار به آن‌ها توجه شده است، بازار کار خوبی‌ برای آن وجود دارد و برای جذب مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی هرکدام دارای اهداف متفاوتی از هم هستند. شاید در نگاه کلی کپی رایتینگ و تولید محتوا بسیار شبیه به هم باشند، ولی در واقع کپی رایتینگ زیر مجموعه بازاریابی محتوا قرار داده میشود و هدف آن، این است که درمدت زمان کوتاهی بتوانیم روی مخاطب اثر بگذاریم و مخاطب را به خود جذب کنیم. چه با یک کلمه چه با یک جمله موثر. متاسفانه این دو مورد در بسیاری از حوزه‌های مختلف با یک دیگر اشتباه گرفته می‌شوند و تأثیر منفی برروی مخاطب ودر نتیجه مشتری ما میگذارد.در ادامه مقاله به تفاوت این دو میپردازیم.

تولید محتوا چیست؟

محتوا به اطلاعاتی گفته می‌شود که به مخاطب عرضه می‌شود و می‌تواند آگاهی دهنده، سرگرم کننده یا ترغیب کننده باشد. محتوا تنها به شکل نوشتاری نبوده و هر چیزی که حواس پنج‌گانه انسان را درگیر کند، نوعی محتوا محسوب می‌شود. بنابراین پادکست، اینفوگرافیک، ویدئو کلیپ و ….. جزو انواع محتوا هستند. تولید محتوا هم چیزی نیست به جز فرایند خلق محتوا برای یک سایت که ممکن است در یک زمینه تخصصی یا در یک زمینه عمومی باشد.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که با خلق مطالب اختصاصی و در عین حال ساده در زمینه کسب و کار‌های مختلف به ترغیب و جلب توجه مشتری یا مخاطب می‌پردازد. عنوان جذاب، کلمات ساده ولی تأثیر گذار، عدم بزرگ‌نمایی و اغراق، عدم استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات و از همه مهم‌تر کوتاه بودن از ویژگی‌های بارز یک کپی رایتینگ است.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا (Content Writer) یا همان تولید کننده محتوای معمولی یا فریلنسر تولید محتوا به کسی گفته می‌شود که می‌تواند محتوای اختصاصی برای یک سایت یا هر فضای نوشتاری دیگری فراهم کند. این افراد اطلاعات عمومی بالایی دارند و به حوزه‌های مختلف سرک می‌کشند. محتوا، هر چیز شنیداری، دیداری و خوانشی که پیامی را به مخاطب منتقل کند را شامل می‌شود. پس انواع متونی که با آن‌ها مواجه می‌شویم (از تیتر روزنامه گرفته تا قصه‌ ای در یک کتاب و مقاله ای در یک وب سایت) و انواع آثار سمعی و بصری که می‌شنویم و می‌بینیم (مثل پادکست و فیلم سینمایی و…) انواع محتوا را شامل می‌شوند.

دامنه و گستره محتوا، بسیار وسیع است و طبعا، تولید هر کدام از آنها تخصص های متفاوتی را می‌طلبد. عموما، پایه همه انواع محتوا را، محتوای متنی شکل می‌دهد. به تولید کننده و به عبارت بهتر، نویسنده محتوای متنی «content writer» یا همان نویسنده محتوا گفته می‌شود. لازم به توضیح نیست که تولید کنندگان سایر انواع محتوا نظیر فیلم، موسیقی و… را نمی‌توان «نویسنده محتوا» خطاب کرد و می‌بایست القابی نظیر فیلم ساز، آهنگساز و… را به کار برد. به طور کلی و فارغ از نوع محتوای تولیدی، می‌توان به تمام افرادی که به تولید محتوا در گونه‌ های مختلف مشغولند «تولید کننده محتوا» و یا همان «content producer» لقب داد.

برخی از وظایف یک کارشناس تولید محتوا:

    1. * داشتن اطلاعات عمومی بسیار بالا
    1. * آشنایی با اصول و قواعد سئو
    1. * داشتن فنون نویسندگی و روزنامه نگاری
    1. * داشتن تمرکز بالا
            * تولید محتوا با هدف اگاه سازی مخاطب نه تبلیغات و فروش مستقیم

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر (Copywriter) به یک شخص حرفه‌ ای و آموزش دیده در یک زمینه خاص گفته می‌شود که توانایی همان زمینه تخصصی را به بهترین شکل ممکن نشان می دهد. شاید استفاده از لفظ بازاریاب برای کپی رایتر چندان اشتباه نباشد و تا حدود زیادی بین آنها شباهت وجود دارد. کپی (که محصول و خروجی کار کپی رایتر است)، یک قطعه محتواست که با هدفی در حوزه بازاریابی و تبلیغات نگاشته شده است.

از شعارهایی که بر روی بیلبوردهای سطح شهر می‌بینید تا متونی که روی بروشور شرکت‌ های مختلف درج شده‌ اند، و هر نوع محتوای دیگری که با هدفی در این حوزه نگاشته شده باشد، انواع کپی را تشکیل می‌دهند. پس می‌توان تفاوت میان کپی و محتوا را نیز در نوع کاربر و هدف تولید آن تعریف کرد.

برخی از وظایف یک کپی رایتر:

    1. * استفاده از سرتیترهای جذاب واثر بخش
    1. * عدم اغراق و بزرگنمایی درمتن
    1. * استفاده از کلمات ساده وقابل فهم
    1. * تبدیل مخاطب به مشتری
            * استفاده از جملات اثرگذار و تکنیک های متفاوت برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب.

تولید محتوا بهتر است یا کپی رایتینگ؟

هیچ محصولی کسل کننده نیست، ما هستیم که آنها را کسل کننده نشان می‌دهیم؛ این جمله به خوبی تفاوت تولید محتوا با کپی رایتینگ یا تفاوت کارشناس تولید محتوا با کپی رایتر را نشان می‌دهد. متاسفانه این موارد در بسیاری از حوزه‌ های مختلف با هم دیگر اشتباه گرفته می‌شوند و تاثیر منفی بر روی مشتری می‌گذارد. سطح مهارت کارشناس تولید محتوا با سطح مهارت کپی رایتر با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از آنها به استعداد خاصی نیاز دارند. در حقیقت شرایط ایجاب می‌کند که تولید محتوا برای یک سایت با کپی رایتینگ برای یک سایت یا در حالت آزاد متفاوت باشد. حالا بیایید تا این موارد را با همدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا:

با توجه به توضیحات بالا و اهداف تولید محتوا و کپی رایتینگ حال به آسانی می‌توانیم تفاوت این دو را بیان کنیم. کپی رایتینگ از نظر محتوایی و متنی کار زیادی ندارد و تنها با یک یا چند جمله تاثیرگذار کوتاه به نتیجه خواهد رسید ولی تولید محتوا کار بسیار سنگینی است که باید توانایی جذب مخاطب از طریق تولید یک محتوای بلند و ارزشمند را داشته باشد.

این امکان برای تولید کننده محتوا وجود دارد تا بتواند با یک متن بسیار طولانی مخاطب خود را جذب کند ولی کپی رایتر موظف است تنها با یک جمله مخاطب را جذب کند و بر روی آن تاثیر بگذارد.

تفاوت دیگر این دو آن است که کسی که وارد حرفه کپی رایتینگ می‌شود باید بداند که وارد یک حرفه بسیار تخصص شده است و علاوه بر آن که باید شناخت بسیار بالایی از عملکرد ذهنی مخاطب داشته باشد و باید بتواند تنها با یک جمله باعث رونق یک کسب و کار گردد.
در مقابل نیز فردی که حرفه تولید محتوا را انتخاب می‌کند باید از تسلط کافی برای نوشتن برخوردار باشد و بتواند با منابع مختلفی که در دسترس دارد، محتوای ارزشمند و تاثیرگذاری تهیه کند.

هرچند کپی رایتینگ و تولید محتوا با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند، ولی باید گفت که این دو به نوعی مکمل یکدیگر هستند و یک برند، شرکت و فرد برای موفقیت خود به هر دو آن‌ها نیازمند است.