تعریف کمپین تبلیغاتی

کمپین‌ها به طور کلی مجموعه فعالیت‌های دقیق و متمرکز مرتبط با بازاریابی‌ هستند که هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. با وجود تعریف ساده‌ای که از کمپین‌ها می‌توان ارائه داد، راه‌اندازی آن‌ها به تلاش و وقت زیادی احتیاج دارد. همچنین برگزاری کمپین تنها محدود به فعالیت‌های تجاری نمی‌شود بلکه سیاست‌مداران و افراد نظامی هم گاهی، به‌منظور دست‌یابی به اهداف مختلف از طراحی کمپین‌ها استفاده می‌کنند.

طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

نکات مهم و برنامه ریزی برای طراحی کمپین تبلیغاتی:

اهداف کمپین:

بهتر است قبل از هر چیزی از خودمان یک سوال بپرسیم که قصد ما از راه انداختن کمپین چیست؟ اهداف بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

  • معرفی محصول یا خدمات جدید
  • شناخته شدن بیشتر برند در میان مصرف‌کنندگان (Brand Awareness)
  • گردآوری بازخورد و محتوای ارائه‌شده توسط کاربران (UGC)
  • کسب درآمد بیشتر
  • تقویت فعالیت کاربران
  • تبلیغ یکی از رویدادهای پیش‌ رو

البته ذکر تمامی اهداف شرکت‌های تجاری در چنین فهرستی عملا ممکن نیست، با این حال، با مشاهده موارد یاد شده می‌توانید درکی کلی از اهدافی که کمپین‌های بازاریابی دنبال می‌کنند، پیدا کنید.

بازار هدف:

اگر شما بازار یا مخاطب هدف خود را به خوبی شناسایی کرده باشید، رسیدن به اهدافتان بسیار عملی می‌شود. قسمتی از موفقیت کمپین در این گام از استراتژی شما سنجیده می‌شود. مشخص کردن جزئیاتی که در ادامه می‌آیند برای کسانی که شما تلاش می‌کنید به آنها دسترسی داشته باشید در استراتژی کمپین تبلیغاتی شما ضروری خواهد بود: سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علایق، عادات و سرگرمی‌ها می‌تواند در شناسایی مخاطبین هدف شما مفید است.

تقسیم مخاطبان:

در این مرحله شما باید خودتان را در جایگاه مشتریان هدف خودتان قراردهید و دقت نمایید که محصول شما در چه جایگاهی برای آنها قرار دارد؟ و چقدر می تواند برای آنها مفید باشد و نکته بسیار مهمتر اینکه آیا آنها توان مالی جهت خرید محصول شما را دارند یا نه؟

ابزارهای تبلیغاتی: 

ابزارهای مفید بسیاری در اختیار دارید که به شما کمک می‌کند، پیام کمپین را به بخش مخاطبان هدف برسانید. در این مرحله لازم است که ابزارهای رایج مورد استفاده در تبلیغات و انواع مختلف تبلیغات را شناسایی کنیم.

ارتباطات:

پیامی که از طریق کمپین تبلیغاتی ارسال می‌شود، بسیار مهم است. با وجود تفاوت شرکت‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی، متن و پیام آگهی همیشه باید به خوبی سازمان‌یافته، واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. این کار به نظر ساده می‌رسد، اما اگر به این حقیقت توجه کنید که پیام باید مختصر باشد در این صورت بهتر است از کارشناسان کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

نتیجه :

جالب است این را هم بدانید که ۶۰ درصد از افراد با محصولات جدید از طریق این پلت فرم آشنا می شوند و ۳۰ درصد از آن ها خرید انجام می دهند. آیا هنوز هم شک دارید که باید ازکمپین تبلیغاتی اینستاگرام استفاده کنید یا نه!؟