انواع روش های سئو سایت از نظر ویژگی و عملکرد متفاوت می باشند. دو نوع اصلی بهینه سازی موتورهای جستجو سئو کلاه سفید (white hat seo) و سئو کلاه سیاه (black hat seo)می باشند. سئو کلاه سفید روش تایید شده گوگل است. توضیحات بیشتر این دو نوع سئو را در زیر بخوانید:

سئوکلاه سفید

سئو کلاه سفید به مجموع روش های اصولی جهت بالا بردن رتبه وب سایت در موتورهای جستجو اطلاق می گردد، در این روش قوانین گوگل بصورت استاندارد در سئو داخلی و خارجی رعایت می شود، بنابراین کل وب سایت برای موتورهای جستجو بهینه شده و درکلمات کلیدی مختلف در صفحه اول گوگل قرار می گیرد.
در این روش تمام مراحل طبق قوانین گوگل بوده و از فعالیت اسپم ها که باعث رشد موقتی سایت می شوند جلوگیری می شود و معمولا زمان بیشتری برای گرفتن نتیجه مطلوب لازم است اما نتایج آن دائمی خواهد بود و ریسک ندارد و دچار مجازات های موتورهای جستجو قرار نخواهد گرفت.

سئو کلاه سیاه

به روش ها و تکنیک های بد سئو گفته می‌شود که مطابق قوانین گوگل نیستند و احتمالا منجر به جریمه شدن از طرف گوگل می‌شوند و بعد از یک مدت کوتاه سایت کلا از لیست گوگل حذف خواهد شد.یکی از روشهای معمول خرید بک لینک از سایت های غیر معتبر می باشد که به دلایل زیر باعث آسیب به وب سایت شما می شوند:
1- لینک ها موقتی هستند و حذف بک لینک تاثیر منفی روی سایت شما دارد.
2- وب سایت های لینک دهنده در درجه بالایی اسپم اسکور دارند.
3- سایت های لینک دهنده معمولا هیچ ارتباطی با حوزه کاری شما ندارند.
سئو کلاه سیاه باعث فریب موتورهای جستجو می شوند و در مدت کوتاهی جز اولین لینک های گوگل قرار می گیرد، اما این زمان موقتی بوده و اگر موتورهای جستجو شما را شناسایی کنند باید زمان و هزینه زیادی را بپردازید.
سئوی کلاه سیاه برای افرادی مناسب است که میخواهند بطور کوتاه مدت در وب فعالیت کنند. سئوی کلاه سیاه معمولاً روش هایی زود بازه هستند و موجب افزایش سریع رتبه سایت خواهند شد اما هر زمانی امکان حذف شدن از نتایج گوگل را باید داشته باشند و پس از مجازات شدن با پرداخت هزینه و زمان بسیار زیاد ممکن باشد.

سئو کلاه سفید را میتوانیم به دو بخش تقسیم کنیم:

• سئوی درون صفحه(On-Page SEO)
• سئو برون صفحه(Off-Page SEO)

سئو درون صفحه به کارهایی که برای ارتقای رتبه در درون خود وب سایت انجام می دهید گفته می شود. مانند عناوین صفحات، پیونددهی داخلی، تگ های متا و توضیحات متا.
سئو برون صفحه به مجموعه عملیات هایی گفته می شود که خارج از محیط وب سایت خودمان و یا با مشارکت دیگران جهت بهتر شدن رتبه و گرفتن امتیاز مثبت صورت می گیرد. مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف، ارسال مقالات، شرکت در انجمن ها و وبلاگ های سایت های مختلف، لینک سازی با سایت های مرتبط و … جزء این دسته از بهینه سازی می باشند.